Un total de 46 docents, de diferents facultats de la Universitat de València, han començat l’Escola MOTIVEM per al professorat que, per primera vegada, s’impartirà íntegrament en línia, amb motiu de la crisi sanitària.
Una escola que, en paraules de Manuela Pardo, professora del Departament de Direcció d’Empreses Juan José Reanu Piqueras i membre del Consell Acadèmic de Motivem, representa “un complement excel·lent per a complementar la docència i formar-se en l’adquisició de competències necessàries per a facilitar l’ocupabilitat dels nostres estudiants”.
Més de 3.000 estudiants i 400 docents
Manuela Pardo, que ha inaugurat l’escola en representació de la vicerectora d’Ocupació i Programes Formatius de la Universitat de València, Adela Valero, ha subratllat l’èxit de la competició MOTIVEM en la qual, des dels seus inicis en 2014, han participat 3.259 estudiants i 378 docents en 929 equips.
Per part seua, durant l’obertura d’aquesta edició de l’Escola, el director gerent de ADEIT, Juan Manuel Penín, ha subratllat que la iniciativa MOTIVEM encaixa a la perfecció amb la missió d’aquesta entitat; fomentar el contacte del món universitari amb l’empresarial. En aquest sentit, ha afirmat que MOTIVEM és un exemple de col·laboració públic-privada, al mateix temps que ha agraït el suport de la Generalitat Valenciana i Fundació “la Caixa”, a través de l’àrea d’Acció Social de CaixaBank en aquesta iniciativa.
José María Peiró ofereix la conferència d’obertura
Competències per a l’ocupabilitat i MOTIVEM. El rol del docent ha sigut el títol de la conferència inaugural, que ha sigut a càrrec de José María Peiró Silla, professor emèrit de la Universitat de València, en la qual ha exercit com a catedràtic de Psicologia Social i de les Organitzacions.
“MOTIVEM suposa un canvi de paradigma en el concepte d’ensenyament i aprenentatge tradicional”, ha assenyalat José María Peiró, qui ha reconegut sentir-se identificat amb la filosofia d’aquesta iniciativa. “Tradicionalment, s’ha planificat l’ensenyament des del input, des de la transmissió de coneixements”, ha dit, al mateix temps que ha reivindicat la importància d’abordar al formació des de l’output, és a dir, des dels resultats que volem obtindre, i això “suposa promoure les competències transversals”, ha subratllat.
No es tracta de triar entre l’una o l’altra fórmula, sinó de tendir un pont entre totes dues i això ho fa magníficament MOTIVEM, ha conclòs.
Durant la seua ponència, ha recollit les opinions i experiències d’algunes persones participants en l’edició anterior. Entre els diferents punts que es treballen en MOTIVEM, Peiró ha posat l’accent en el treball en equip que –ha subratllat- és molt més que una mera distribució de tasques que després s’ajunten.
A més de José María Peiró, en aquesta edició de l’Escola MOTIVEM per al Professorat participen com a docents Javier Plaza, delegat de Protecció de Dades de la Universitat de València, que parlarà sobre la propietat intel·lectual; Konstanze Schoeps, professora de Personalitat, Avaluació i Tractaments Psicològics de la Universitat de València, que abordarà la importància de les emocions i com gestionar-les; Toya Vázquez, professora de Teoria de l’Educació, qui se centrarà en els Objetius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i la resolució de necessitats socials i, finalment, Salvador Pons, catedràtic de Filologia Espanyola, la ponència de la qual versarà sobre la comunicació per a motivar.
D’altra banda, l’escola inclou la sessió “Com a docent Per què participe en MOTIVEM?” en la qual es plantegen les experiències pràctiques de docents coordinadors i que és impartida per Ana R. Calero, Héctor Hernández, Sergio Maruenda i Clodoaldo Roldán. A més, Ricard Calvo, Isabel Cordero, Antonio Martínez i Manuela Pardo, professorat del Consell Acadèmic de MOTIVEM, plantejaran les característiques de la convocatòria per a 2021.