Perquè una informació siga memoritzada i apresa ha d’activar els nostres centres emocionals i això només pot fer-se mitjançant el joc. Aquesta ha sigut la idea central de la ponència que ha impartit aquest matí l’expert francés André Stern, durant la VI Jornada d’Educació Infantil, que organitza la Universitat de València i el Moviment de Renovació Pedagògica Escola d’Estiu Marina-Safor, en col·laboració amb ADEIT. «L’única activitat que permet aprendre és el joc», ha assegurat.
«El nostre cervell no està fet per a memoritzar sinó per a resoldre problemes. El 80 per cent del que es memoritza a l’escola s’oblida. El 20 per cent restant està relacionat amb alguna cosa que ens ha interessat o que ens ha emocionat», ha explicat. «És impossible aprendre el que no ens interessa o emociona», ha dit.
És impossible aprendre el que no ens interessa o emociona, ha assenyalat André Stern
Un canvi de mirada
Tots portem dins el xiquet que vam ser un dia i ens veiem amb els ulls amb els quals ens miraven els adults; aqueixa mirada rares vegades és positiva, ha dit Stern. «Els nostres xiquets es converteixen en el que nosaltres veiem en ells», ha assegurat en aquest sentit. Per això, ha proposat un canvi de mirada i ha reivindicat un amor incondicional i sense ‘peròs’: «et vull perquè eres com eres». Aqueix canvi d’òptica –ha assegurat– canvia al xiquet i canviarà al món.
La jornada, que ha sigut inaugurada per la rectora de la Universitat de València, M.Vicenta Mestre, ha reunit a més de 300 especialistes per a analitzar com ha de ser l’educació en els pròximes dècades. «Si en els primers anys de vida construïm uns fonaments forts, estarem garantint els persones i la societat del futur», ha subratllat la rectora de la Universitat de València.
Més que continguts, cal aprendre relacions
Fa unes dècades insistíem que xiquets i xiquetes havien d’aprendre continguts; hui pensem que han d’aprendre relacions». Així ho ha explicat Vicent Gracia, coorganitzador d’aquesta jornada al costat del professor de la Universitat de València José Cantó, i responsable del treball “Una educació per al segle XXI”, reconegut amb el Premi Balarma de la Fundació Campus d’Ontinyent, presentat durant la jornada. Aquest treball, desenvolupat pel grup de treball Xucurruc i Potxinel·*li del Moviment de Renovació Pedagògica Escola d’Estiu Marina-Safor, enfoca l’educació infantil des de quatre eixos: el cos, les emocions, les relacions i el context.
Els xiquets, gegants de potencialitats
Un dels reptes de l’educació infantil del s.XXI és aprendre a confiar més en les potencialitats de xiquets i xiquetes. «Ens arriben a classe amb tot el potencial de la gran persona que seran i nosaltres, com a docents, hem de saber veure i acompanyar aquestes potencialitats», ha apuntat el coorganitzador de la jornada Vicent Gracia. «Des del punt de vista científic, quan estàs davant d’un xiquet, estàs davant d’un gegant de potencialitats», ha assenyalat en aquest sentit André Stern.