Com pot contribuir la compra pública a promoure la innovació? Quins beneficis pot aportar a la societat? Quines són les principals dificultats? Hem parlat sobre tots aquests temes amb Mª Pilar Batet, cap del Servei de Contractació i Central de Compres en la Diputació Provincial de Castelló i amb Carmen de Guerrero, professora titular de Dret Administratiu de la Universitat de Saragossa. Ambdues han participat, juntament amb altres especialistes en matèria de contractació pública, en el nostre curs La contractació pública sostenible i innovadora davant els nous reptes socials, coordinat per Gabriel Doménech, catedràtic de Dret Administratiu de la Universitat de València.
MªPILAR BATET
Cap del Servei de Contractació i Central de Compres en l’Excma. Diputació Provincial de Castelló
Quins són els beneficis de la compra pública innovadora? Com repercuteix en la societat?
Els beneficis són enormes: millors infraestructures, menor impacte mediambiental. Tot redunda en una millor qualitat de vida del ciutadà.
Quines són les principals dificultats per a la seua posada en marxa?
Voler fer les coses com sempre s’han fet.
Què faria falta perquè es generalitzara? Com podria impulsar-se?
Conscienciació i formació.
CARMEN DE GUERRERO
Professora titular de Dret Administratiu de la Universitat de Zaragoza
El benefici principal és poder desenvolupar i comprar solucions no disponibles en el mercat que responen a necessitats públiques. La repercussió en la societat es produeix en múltiples facetes ja que mitjançant la compra pública innovadora es poden aconseguir diversos reptes socials, de l’àmbit de la sanitat, mediambientals, de suport a les pimes, etc.
La dificultat més gran per a la seua posada en marxa és la novetat que suposa aquesta nova manera de comprar I+D i/o productes, serveis i obres, vinculada al poc temps disponible per a planificar i dissenyar les licitacions i la inseguretat que produeix gestionar aspectes nous com el risc associat al contracte i els DPI.
Si els gestors públics anaren més conscients dels beneficis que poden aconseguir mitjançant aquesta forma de contractació seria molt més senzilla la seua generalització, almenys en els casos en què es pretenga solucionar una necessitat pendent. Per a això és molt positiu la realització de jornades de difusió i formació, i el coneixement de bones experiències d’altres administracions.