Des de l’inici de la pandèmia per coronavirus, les vendes online han augmentat a Espanya més d’un 40 per cent en quasi tots els sectors, segons un estudi del BBVA. Aquest creixement ha intensificat el procés de digitalització de les empreses de comerç minorista amb botigues físiques, que han de respondre amb urgència al repte de digitalitzar els seus negocis.
Aquesta és una de les conclusions del V Colloquium on European Research in Retailing, organitzat per la Universitat de València en col·laboració amb la Fundació ADEIT, i celebrat per primera vegada a Espanya. Prèvies edicions d’aquest Congrés, que reuneix investigadors líders en distribució comercial, es van celebrar en la Universitat de Surrey, Universitat de Toulousse, i Universitat de Bremen.
Un total de 92 investigadors en l’àrea de la distribució comercial, tant d’universitats espanyoles, europees com a asiàtiques, han participat en el congrés, que s’ha celebrat aquesta setmana de manera online.
Prop d’un centenar d’investigadors de diferents països han participat en el V Congrés d’Investigadors Europeus en Comerç Minorista (CERR2020) organitzat per la Universitat de València i que, per primera vegada, s’ha celebrat a Espanya.
Sota el lema “Transformant els canals minoristes en l’era digital: perspectives de màrqueting i operacions”, el congrés ha debatut les implicacions de la digitalització per a les empreses de la distribució comercial, la tendència a la omnicanalidad, els canvis en les maneres de comprar, i els reptes logístics i tecnològics de la venda online.
Creixent tendència cap a la omnicanalidad
El desafiament del comerç minorista amb botigues físiques és la competència dels grans detallistes virtuals com Amazon, explica Marta Frasquet, presidenta del congrés i professora de Comercialització i Investigació de Mercats de la Universitat de València. En aquest sentit, afirma que “s’està observant un increment de la integració de canals online i xarxes socials per part de les empreses minoristes, de totes les grandàries, per a poder competir en el camp de l’e-commerce i avançar cap a la omnicanalidad”.
Per a això –explica Frasquet–, a més d’apostar per les tecnologies i la digitalització, les empreses de comerç minorista han de reforçar els seus avantatges competitius, que la presidenta de congrés resumeix en les pròpies del punt de venda físic: el contacte personal, l’atenció de qualitat, un entorn estimulant, amb la finalitat d’establir relacions a llarg termini a través de la confiança i la lleialtat dels clients.
El Corte Inglés, cas d’èxit
La directora de Màrqueting de Llar i Decoració d’El Corte Inglés, Isabel Moscardò, ha oferit la conferència inaugural del congrés, en la qual ha explicat com una empresa com El Corte Inglés, basada en la compra física, està responent als reptes digitals a través d’una estratègia omnicanal.