En 2019 el turisme va suposar més del 12% del PIB a Espanya, segons dades de l’INE. Un eix fonamental, per tant, en l’economia espanyola. No obstant això, segons els especialistes, les empreses del sector turístic i les administracions públiques competents han de desenvolupar i reforçar les capacitats en els àmbits de la innovació i la transformació digital. “Els avanços en matèria de digitalització són essencials per a l’adaptació al nou entorn turístic”, afirma l’Organització Mundial del Turisme (OMT).
A aquest efecte, la Universitat de València organitza un postgrau únic amb l’objectiu d’abordar l’impacte de les tecnologies en el sector. A més, aquest innovador curs tracta d’establir propostes de desenvolupament, que integren la transformació digital en el model turístic per a aprofitar les oportunitats que brinda el desenvolupament tecnològic, expliquen des de la direcció del curs, a càrrec d’Enrique Bigné, José Manuel Pavía i Rosa María Roig, del Departament d’Economia Aplicada de la Universitat de València.
En definitiva –expliquen- es tracta de dotar al capital humà que treballa en turisme de les competentencias necessaris per a l’ecosistema turístic de la societat digital, és a dir, per a la transformació del model de turisme overtourism en el model de turisme Destinació Turística Intel·ligent (DTI) o Smart Tourism.
El curs combina la base teòrica amb una base pràctica a través d’estudis de cas, que permeten conéixer la nova relació dels turistes amb el destí, i les oportunitats que trauen el cap per a les destinacions turístiques.
El postgrau, organitzat en col·laboració de Turisme Comunitat Valenciana. Institut Valencià de Tecnologies Turístiques-INVATTUR, s’impartirà en línia entre els mesos de gener i març de 2023.
La importància de les dades
L’ús d’aquesta informació amb un marc teòric precís obri les portes a la transformació del sector i la seua adaptació als nous temps. Les dades són clau per a elaborar estratègies que aporten valor afegit al turista, millorant la seua experiència a través del procés de personalització de serveis, itineraris, preus o un paquet adaptat a les característiques i preferències del client, asseguren des de la direcció del curs.