La Càtedra de Cultura Empresarial de la Universitat de València (CCE) i el Club d’Empreses Responsables i Sostenibles de la Comunitat Valenciana (CE/R+S) han presentat, a la sala Joan Plaça del Jardí Botànic, l’estudi “Compromesos amb la Sostenibilitat. Avaluació i Perspectives” que ofereix una anàlisi actual de la situació en matèria de sostenibilitat d’un important grup d’empreses líders valencianes. Un de les dades més significatives del treball apunta que la meitat de les empreses participants en l’estudi admet haver impulsat durant la pandèmia un major compromís amb la sostenibilitat.
Per a la realització de l’estudi s’ha treballat amb la informació procedent de 59 empreses (80% del total) pertanyents tant al patronat de la Càtedra de Cultura Empresarial com a sòcies del Club d’Empreses Responsables i Sostenibles de les quals 25 són grans companyies de mes de 500 treballadors i 34 són pimes. La recopilació d’informació es va realitzar durant els mesos d’abril i maig del 2021.
L’anàlisi, els resultats de la qual s’han presentat avui, s’estructura en cinc eixos: coneixements, polítiques i estratègies de les empreses en sostenibilitat; la sostenibilitat en l’estructura, governança, decisions i pressupost; àmbits d’actuació en sostenibilitat; situació actual i reptes de futur i finalment recomanacions.
El propòsit d’aquest estudi és ser motor de canvi i estimular a la reflexió des d’un des d’un coneixement detallat i rigorós de la situació, per a promoure i adoptar actuacions que siguin eficaces en el progrés cap a la sostenibilitat.
Carlos Pascual de Miguel. President de la Càtedra de Cultura Empresarial de la Universitat de València
Coneixements, polítiques i estratègies
En el primer apartat, destaca com a dada que el 63% de les empreses admet que compta amb una política específica en matèria de sostenibilitat. Un 36% fa pública aquesta política, i un 27% no ho fa. Un 32% no té política específica, però contempla la sostenibilitat en altres actuacions. A més, més de la meitat de les empreses compten amb una política anticorrupció i de lluita contra el frau, predominant l’existència en les grans empreses.
En aquesta primera part de l’estudi trobem també que dos de cada tres empreses analitzades realitzen accions específiques relacionades amb els ODS amb un clar predomini del ODS 8 que parla del creixement econòmic sostingut, inclusiu, sostenible i el treball decent al qual la majoria considera prioritari. Uns altres ODS amb protagonisme en les estratègies de les empreses valencianes són els 5, 12, 3 i 13 relatius a la igualtat de gènere, un consum i producció responsables, el canvi climàtic i garantir una vida saludable.
Sostenibilitat en l’estructura de l’empresa
Gairebé la meitat de les empreses que van participar en l’estudi compten amb una direcció específica de sostenibilitat. No obstant això, una de cada tres de les quals no la tenen, encomanen les funcions de sostenibilitat a altres departaments com a Recursos Humans, departaments de Qualitat o Comunicació. En aquest aspecte s’aprecien diferències entre les grans empreses i les pimes ja que, en el cas d’aquestes últimes, més de la meitat no compten amb una direcció específica.
Quant al pressupost dedicat a les estratègies i actuacions en matèria de sostenibilitat són una mica menys de la meitat les que reconeixen tenir pressupost específic per a això. En gairebé una de cada deu empreses aquest pressupost supera el 5% de la facturació de l’entitat, mentre que en tres de cada deu no aconsegueix l’1%.
Aquest informe ha de servir de diagnòstic i marcar els possibles passos a seguir per a empreses de totes les grandàries i sectors, conscients que la sostenibilitat és ja un repte global i una oportunitat per a totes les organitzacions.
Fernando Ibáñez. President del Club d’Empreses Responsables i Sostenibles
Àmbits d’actuació
“Compromesos amb la Sostenibilitat” també recopila informació sobre la innovació amb atributs de sostenibilitat en les empreses. I els resultats mostren que vuit de cada deu empreses ho fan. Ara bé, es fa de diferents maneres: el 32% promouen la sostenibilitat en els processos d’innovació existents en l’empresa, el 22% tenen ja productes o serveis innovadors que parteixen des d’una perspectiva sostenible i el 12% compta amb una línia específica d’innovació responsable.
Respecte a la política mediambiental en l’empresa, conjunt de principis i actuacions assumits per l’organització per a la cura i protecció del medi ambient, en preguntar sobre l’existència d’aquesta política s’observa la resposta afirmativa de gairebé set de cada deu. Aquí, el percentatge és significativament més elevat en les grans (92%) que en les PIMES (50%).
Quant a les actuacions relacionades amb la sostenibilitat i la responsabilitat social corporativa en relació amb la gestió de les persones hi ha quatre aspectes que el 85% o més d’aquest grup d’empreses indiquen prendre en consideració: la igualtat, diversitat i no discriminació; les mesures de conciliació; les mesures per a assegurar i promoure la salut i seguretat; i finalment la flexibilitat en els horaris de treball. En un segon bloc quant a importància per a les empreses trobem mesures considerades per més del 70% de les empreses com la formació en habilitats personals com a lideratge, pla de salaris i incentius, política contra l’assetjament sexual, prohibició del treball forçat o obligatori i prohibició del treball infantil.
Situació actual i reptes de futur
En aquest penúltim apartat es va preguntar als responsables de les companyies les principals motivacions que han impulsat a les empreses a incorporar criteris de sostenibilitat. El motiu esmentat amb més freqüència és la convicció pròpia/compromís (83%) seguit de la reputació de l’entitat i dels seus productes o serveis (71%) i del compliment de la normativa aplicable (46%).
També s’analitza en aquest apartat l’impacte de la Covid-19 en les empreses. Nou de cada deu han accelerat els processos de digitalització, i set de cada deu diuen haver millorat la flexibilitat en l’organització de persones. A més, la situació provocada per la pandèmia sembla haver influït positivament ja que un 46% de les empreses ha impulsat en aquest temps un major compromís amb la sostenibilitat enfront del 22% que ha posposat les seves decisions en la matèria.
Recomanacions
I finalment, en el capítol de recomanacions, l’estudi aconsella un total de 12 actuacions entre les quals destaca la identificació dels recursos i les barreres que incideixen sobre les actuacions en matèria de sostenibilitat. També es nomenen altres com la potenciació i cura de la transparència en la comunicació dels resultats de l’avaluació i en la informació a la societat, la necessitat d’una aproximació més proactiva per a abordar els reptes i exigències de la sostenibilitat o l’alineació de les polítiques i estratègies de l’empresa amb els principis de sostenibilitat.
A la presentació han assistit el president de la Càtedra de Cultura Empresarial Carlos Pascual, el president del Club d’Empreses Responsables i Sostenibles Fernando Ibáñez i l’equip investigador dirigit per José María Peiró, catedràtic emèrit del de la de la Universitat de València (Institut IDOCAL), Isabel Castillo directora del CE/R+S i Encarna Mazón directora de la Càtedra de Cultura Empresarial.
Per a Fernando Ibáñez l’informe ha de “servir de diagnòstic i marcar els possibles passos a seguir per a empreses de totes les grandàries i sectors, conscients que la sostenibilitat és ja un repte global i una oportunitat per a totes les organitzacions”. Per la seva part Carlos Pascual, a més d’agrair el patrocini a la Càtedra de la Fundació Bancària “La Caixa” per a la realització de l’estudi, ha assenyalat que el propòsit d’aquesta anàlisi és “ser motor de canvi i estimular a la reflexió des d’un des d’un coneixement detallat i rigorós de la situació, per a promoure i adoptar actuacions que siguin eficaces en el progrés cap a la sostenibilitat”.