Aprendre des de la pràctica. Posar en valor competències transversals ara mateix essencials, com parlar en públic o el treball en equip. Conéixer a estudiants d’altres titulacions. Superar idees preconcebudes relacionades amb l’emprenedoria. Treballar en equip, eixir de la zona de confort de l’entorn de la teua pròpia facultat. Potenciar el vincle amb la Universitat de València.
Definir MOTIVEM limitant-ho a un mer concurs d’idees emprenedores entre estudiants és reduir-lo a la seua mínima expressió. En paraules d’algunes de les persones que han participat en qualitat d’estudiants, aquest programa és molt més que una competició. Més d’un centenar de docents i al voltant de 550 estudiants de la Universitat de València participen cada en aquesta iniciativa. En total, s’han presentat més de 1.200 idees al llarg de la vida de MOTIVEM. I enguany compleix 10 anys.
Tot va sorgir en 2009 quan, des d’organismes vinculats a la Unió Europea, es va suggerir la creació d’una plataforma que formara al professorat en la seua missió de traslladar l’esperit emprenedor als estudiants. L’objectiu, millorar la seua ocupabilitat a través de la formació en competències transversals. La Universitat de València, des del llavors anomenat Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica i de Professorat, amb l’actual rectora Mª Vicenta Mestre al capdavant d’aqueixa unitat, tom ràpidament el guant. A partir d’ací, de la mà de la Fundació Universitat-Empresa ADEIT, va sorgir la llavor del que hui coneixem com Motivem.
«Motivem va sorgir com un projecte amb el qual fer un pas més per a potenciar les competències relacionades amb l’emprenedoria, la creativitat i l’esperit emprenedor a l’aula i fora d’ella. En aquell moment apostem pel creixement professional, però també personal. Hui mire al passat i m’enorgullisc que la participació haja sigut tan plural i completa, comptant amb gran representació de totes les facultats i àrees del saber, i assegurant així una mirada de “Estudis Generals” a la gran majoria de propostes», apunta la rectora Mª Vicenta Mestre.
Escola, concurs i projecte professional: tres pilars de Motivem
El públic objectiu essencial de Motivem és el professorat de la Universitat de València. Per a arribar a l’estudiantat i aconseguir inocular l’esperit emprenedor és necessari que el professorat siga la palanca motora: així va sorgir l’Escola per al Professorat. Durant una setmana, personal docent investigador de la Universitat de València es formen en protecció de dades, en comunicació per a la motivació, en l’experiència pràctica del professorat per a la competició o en com els Objectius de Desenvolupament Sostenible pot inspirar en el desenvolupament d’idees orientades a la resolució de necessitats socials. El que es pretén, en definitiva, és que el professorat tinga eines per a motivar a l’estudiantat en el camí de l’emprenedoria.
Aquest grup de personal docent de la Universitat de València és el que posteriorment podrà acompanyar als equips d’estudiants que defensaran les seues idees en el concurs Motivem. Cinc premis, un per cada branca de coneixement (Arquitectura i Enginyeria, Arts i Humanitats, Ciències, Ciències de la Salut i Ciències Socials i Jurídiques) i quinze accèssits.
Com en tot concurs, la recompensa econòmica és només el final. El vertader aprenentatge de Motivem radica en el seu component formatiu; la formació en competències, l’experiència innovadora de treball en equip entre professorat i alumnat de diferents disciplines acadèmiques i el desenvolupament d’una idea creativa que es transferisca a una idea de negoci. El lliurament de premis, que compta anualment amb l’assistència de la màxima representació institucional de la Universitat de València, de la seua Fundació Universitat Empresa-ADEIT i d’autoritats de la Generalitat Valenciana, és un reflex de l’esperit de Motivem: creativitat, il·lusió, coneixement, motivació, apoderament.
En última instància, el tercer pilar de Motivem és el desenvolupament de la idea presentada a concurs i aterrar-la en un projecte professional. De nou, entra en joc la formació en matèria de competències personals i professionals, contractació i formes jurídiques, finançament i fiscalitat i transformació d’idees en projectes. A partir d’ací la idea pot començar a caminar en el mercat, a orientar-se cap a un possible escenari de posada en pràctica.
Motivem, un espill on mirar-se des d’Europa
Al llarg dels seus 10 anys d’història, Motivem ha sigut objecte d’estudi i anàlisi per part de diverses institucions europees. Des d’iniciatives com el Boosting innovative Entrepreneurial Ecosystem in Regions for young entrepreneurs, amb la participació de la Generalitat València, o la Direcció General de Mercat Interior, Indústria, Emprenedoria i Pimes de la Comissió Europea han posat la seua empremta i s’han interessat per viure en primera persona cap de les sessions formatives de Motivem.
El volum de participació i l’heterogeneïtat dels projectes, des de totes les àrees de coneixement de la Universitat de València, la vinculació del professorat de la Universitat de València edició rere edició, l’ancora a l’emprenedoria com a motor de la iniciativa, l’estructuració de tot el programa (Escola per a Professorat, Premis Motivem, desenvolupament del Projecte Professional), han sigut les qüestions millor valorades per instàncies europees, edició rere edició.
10 anys amb l’emprenedoria com a eix i sentit
Motivem presa el pols, cada any, al sentir de l’alumnat de la Universitat de València. En l’última edició dels premis Motivem les idees guanyadores abordaven temes de totes les branques de coneixement de la Universitat de València i donaven compte de les preocupacions i motivacions dels joves: una aplicació dissenyada per a protegir els menors del ciberassetjament escolar; l’eliminació de pesticides en aigües de rentada de fruita mitjançant filtres reutilitzables; un test de saliva no invasiu per al diagnòstic de malnutrició en xiquets i una aplicació que analitza la sostenibilitat de la roba amb la informació de les etiquetes. En l’horitzó, la plasmació d’aquestes idees en realitat.
Actualment, és el vicerectorat d’Innovació i Transferència, liderat per Rosa María Donat, qui dirigeix aquesta iniciativa, sempre de la mà de la Fundació Universitat-Empresa ADEIT.
«Motivem és un tàndem creatiu i innovador que posa l’èmfasi en la importància de la col·laboració i del treball en equip. Sintetitza en la seua essència l’esperit i els valors d’una universitat com la de València: plural, avantguardista, creativa, moderna i innovadora», assenyala l’actual vicerectora d’Innovació i Transferència, Rosa María Donat.
La participació del professorat i de l’alumnat en Motivem és gratuïta en comptar amb el suport econòmic de la Generalitat Valenciana i de la Fundació “la Caixa”, a través de CaixaBank.